חברתנו מטפלת בארנונה לעסקים ונכסים שאינם למגורים. הארנונה הינה מס הנגבה מכל בעלי הנכסים בתחום המוניציפאלי של הרשות המקומית ומשמשת כבסיס לתקציב הרשות המקומית לצורך ניהול ותחזוקה שוטפת של העיר.
בתחילת כל שנה קלנדארית, מוציאה הרשות המקומית חיוב ארנונה בגין כל נכס – בנין ו/או קרקע תפוסה בתחום אותה רשות; כאשר החיוב מחושב על פי שטח הנכס, האזור בו נמצא הנכס, סוג הנכס והשימוש בו; כל זאת בהתאם להוראות צו הארנונה של כל רשות מקומית (לכל רשות צו שונה).
למרות הכללים הברורים לכאורה, ארנונה הינה עולם ומלואו; אשר קיים שוני בשיטות המדידה בין הרשויות המקומיות וכך גם תחולת הסיווגים וסיווגי המשנה.
במקרים רבים, אין קורלציה הולמת בין חיובי הרשות לבין השימוש בפועל; וכן, אנו עדים לכך שנכסים מחויבים ע"י הרשות המקומית ביתר, כאשר בפועל יש מקום לטענה לחיוב מופחת לשטחים קטנים יותר ו/או בתעריפים נמוכים יותר.
הטיפול על ידנו כולל בדיקה מלאה של צווי הארנונה הרלוונטיים, התאמת הסיווג לפעילות בנכס, התאמות מול מדידות העירייה, בדיקת חוקיות התעריף לחיוב וכמובן, בדיקת האפשרות לקבלת הנחות ופטורים במידת האפשר.
לחברתנו מאגר מידע רחב המתעדכן באופן שוטף ומכיל בין היתר את כל צווי הארנונה העדכניים של הרשויות המקומיות.

אופן הבדיקה:
- בדיקת החיוב מול צו הארנונה של הרשות הרלוונטית.
- בדיקת "חריגה מהקפאה" – בדיקת השינויים שחלו בצווי הארנונה של הרשות הרלוונטית כדי לראות אם התבצעה העלאה בלתי חוקית של תעריפי הארנונה.
- בדיקת הסיווג בחיוב מול הפעילות בנכס.
- מדידת הנכס – במידת הנדרש.
- בדיקת התכנות לקבלת הנחות ופטורים.
עפ"י החוק, ניתן להגיש השגה על חיובי הארנונה בתוך 90 יום מקבלת החיוב (בחיוב שוטף, בדרך כלל מתחילת השנה); מנהל הארנונה חייב במתן תשובה להשגה בתוך 60 יום ממועד קבלת ההשגה. על תשובת מנהל הארנונה להשגה, ניתן להגיש לוועדת הערר לענייני ארנונה בתוך 30 יום מקבלת התשובה להשגה. היות וארנונה הינה מס שנתי, הרי שגם במקרים בהם טיפול מתארך מעבר לשנת המס בה החל, יש להגיש השגה (ובמידת הצורך ערר) בגין כל שנת מס עד תום הטיפול.
* נושא המועדים חשוב ביותר וכשהם חולפים זה מקשה מאוד על הטיפול.

בשנים האחרונות מנסות הרשויות המקומיות להגדיל את נפח הגביה בארנונה בשתי דרכים עיקריות:
1. העלאת תעריפי הארנונה: הרשויות המקומיות מעלות את תעריפי הארנונה מדי שנה כאשר הנפגעים העיקריים מהעלאות אלו הם בעלי עסקים ומחזיקי נכסים מניבים. פעמים רבות העלאות אלו מנוגדות לדין וכלל לא קיבלו את האישורים הנדרשים בחוק.
2. חיובים רטרואקטיביים/יזומים: רשויות רבות, באמצעות משרדי עורכי דין ו/או חברות חיצוניות, עורכות סקרי נכסים ומוציאות שומות יזומות למחזיקי נכסים בשטחה המוניציפאלי של הרשות; שומות אלו כוללות לרוב גם רכיבים רטרואקטיביים עד 7 שנים אחורנית הכוללים הצמדה וריבית.
מניסיוננו, הכולל טיפול במאות רבות של שומות דומות, לרוב הן אינן מבוססות ובדרך כלל יש מקום להפחתתן בשיעור ניכר של עשרות אחוזים עד כדי ביטולן באופן מוחלט.
לסיכום, חברתנו טיפלה ומטפלת בחיובי ארנונה עבור נכסים מניבים ועסקים גדולים רבים בכל רחבי הארץ בהם הבאנו לחסכונות בהיקף של מאות מיליוני ₪ ללקוחותינו הרבים.
אנו ממליצים לכל בעל/מחזיק בנכס להעביר לבדיקה את חיובי הארנונה שלו – לא אחת מצאנו חיובים בתעריפים שאינם סבירים ו/או חוקיים אשר לאחר טיפולנו הופחתו בשיעור ניכר.