התשלום לקרן החניה – "כופר החניה" נדרש במסגרת בקשה להיתר בניה, כאשר המבקש מחויב להתקנת מקומות חניה במגרש לפי תקן החניה העירוני, אך לא ניתן להכשיר פתרון פיזי במקרקעין להקמתם.

מקרים שכיחים:

  • בניית פרויקט חדש כאשר לא מתאפשרת הכשרת מקומות חניה במגרד – כולם או חלקם.
  • תוספת בניה (למשל, תמ"א 38/1): יזמים המעוניינים להוסיף קומות לבניין, אך מבחינה הנדסית ותכנונית אינם יכולים ליצור חניון עילי או תת-קרקעי.
  • הרחבת דירה: במקרים של בקשה להיתר להרחבת דירה (למשל, בית צמוד קרקע), כאשר עוברים שטח בניה מסוים (בד"כ כ-120 מ"ר), משתנה תקן החניה ומחייב תוספת מקומות חניה.
  • שינוי יעוד: כאשר מוגשת בקשה להיתר לשינוי יעוד – לדוגמה, מעבר מיעוד למגורים לייעוד למשרד או לתעשייה – התקן משתנה ומחייב תוספת מקומות חניה, אף על פי שלא נעשה שינוי פיזי במבנה.

גובה החיוב והפרטים הכלכליים:

מניסיוננו בטיפול במאות מקרים, גובה החיוב בקרן חניה נע בין כמה עשרות אלפי ש"ח למקום חניה ומגיע אף ליותר מ 150,000 ש"ח למקום חניה, תלוי ברשות המקומית. 

התשלום מיועד לכאורה להקמת חניונים עירוניים / ציבוריים שאמורים לשרת גם את הנכס נשוא ההיתר. 

עפ"י החוק, החיוב בתשלום לקרן החניה אפשרי בהתקיימם של תנאים שונים; לעתים התנאים אינם מתקיימים ובהם הנישום רשאי לדרוש השבה של הסכום ששולם.

הטיפול שלנו:

  • בדיקה מקיפה: ניתוח של דרישת התשלום בגין קרן החניה מול תנאי הבקשה להיתר.
  • ניתוח כלכלי: בדיקת גובה התעריפים של הרשות למקום חניה והעלאת טענות כנגדם.
  • בחינה משפטית: בדיקת תקנות החניה הארציות והתוכניות הרלוונטיות החלות על הנכס כדי לגבש טענות לתקיפת החיוב.
  • בנוסף, לחברתנו מאגר נתונים הכולל מיפוי חניונים לפי אזורים ושנת הקמתם, מאזנים תקציביים ונתונים כלכליים נוספים, שנאגר לאורך שנים רבות ומסייע לנו בהעלאת טענות להפחתה/השבה כספית מתשלומים אלו.

 

לסיכום – מי ששילם ו/או נדרש לשלם תשלום לקרן החניה, נשמח לקבל לבדיקה ובמידת האפשר להציע טיפול להפחתת החיוב ו/או השבת כספים שכבר שולמו.

 

קרן חניה

תפריט נגישות